کاربردهای پلی بوتن در صنایع مختلف

پلی بوتن به عنوان یک ماده  افزودنی روان کننده (Lubricant Oil Additives) در ساخت روغن موتورها استفاده می شود که با پراکنده کردن لجن از تشکیل  رسوبات جلوگیری می کند.

پلی بوتن به عنوان  یک افزودنی سوخت بنزینی/دیزلی Fuel Additives)) استفاده می شود که با کنترل رسوبات و حذف ذرات رسوب در کاربراتورها، انژکتورهای سوخت و غیره مشابه یک شوینده عمل می کند.

پلی بوتن به عنوان ماده خام برای امولسیفایر که جزء مواد منفجره امولسیونی برای استخراج در معادن و حفاری استفاده می شود.

پلی بوتن با  شاخص ویسکوزیته بالا(VI)، قدرت ضخیم شدن، روان کنندگی و پایداری عالی دارد و  پس از پلیمریزاسیون هیچ گونه باقیمانده کربنی باقی نمی گذارد. بر اساس این ویژگی ها، پلی بوتن به عنوان یک اصلاح کننده ویسکوزیته (بهبود دهنده شاخص ویسکوزیته)، غلیظ کننده و روغن پایه با ویسکوزیته بالا در فرمولاسیون روان کننده های مختلف مانند روغن موتورهای دو زمانه، روغن های دنده خودرو/صنعتی، سیالات هیدرولیک، روغن فلزکاری ، سیالات، روغن های کمپرسور و گریس ها استفاده گسترده دارد.

پلی بوتن را می توان به عنوان جایگزینی برای برات استاک (bright stock) استفاده کرد، یک روغن پایه با ویسکوزیته بالا که برای تنظیم ویسکوزیته در فرمول های مختلف روان کننده های نهایی استفاده می شود.پلی بوتن ( Polybutene) نسبت به برات استوک معمولی، رنگ روشن تر و شاخص ویسکوزیته بالاتری دارد.

-پلی بوتن به طور گسترده در ساخت انواع مختلف چسب ها مانند PSA (Pressure sensitive adhesive) برای نوار چسب ، چسب های HMA (Hot melt adhesive) برای بسته بندی یا محصولات بهداشتی (پوشک) استفاده می شود.همچنین پلی بوتن (Polybutene) به عنوان چسبنده و نرم کننده استفاده می شود و خواص و عملکرد چسب ها بطور چشمگیری  بهبود می بخشد.

پلی بوتن در فرمولاسیون های مختلف درزگیرها مانند درزگیرهای ساختمانی و خودرو استفاده می شود. پلی بوتن به درزگیرها انعطاف پذیری و چسبندگی می بخشد و خواص الاستومری مانند سیال بودن در دمای پایین را بهبود می دهد.

-در صنایع تایرسازی ، پلی بوتن با خاصیت بالای عدم نفوذ گاز (نفوذ پذیری کم هوا) و چسبندگی به عنوان ماده اولیه درزگیر تایر استفاده می شود و به تایر خاصیت خود آب بندی می دهد (self-sealing)  که در نتیجه باعث ایمنی بیشتر در زمان پنچرشدن تایر می شود.

پلی بوتن به عنوان تکیفایر برای ساخت فیلم های چسبنده مبتنی بر LLDPE استفاده می شود که عمدتا برای استرچ های بسته بندی و فیلم های بسته بندی کاربرد دارد. پلی بوتن مستقیماً به شکل مایع در فرآیند تولید فیلم تزریق می شود یا به عنوان ماده خام برای مستربچ استفاده می گردد.

-پلی بوتن دارای خواص عایق الکتریکی عالی است و کاربردهای مختلفی در ساخت روغن عایق و ژله کابلهای مخابراتی دارد.

-پلی بوتن به عنوان یک اصلاح کننده برای بهبود خواص پلیمری (رزینی)، لاستیک و آسفالت استفاده می شود. پلی بوتن استحکام ضربه و انعطاف پذیری رزین های ترموپلاستیک را بهبود می دهد و به عنوان یک نرم کننده در ترکیب لاستیک استفاده می شود. همچنین چسبندگی، مقاومت در برابر آب و انعطاف پذیری در دمای پایین محصولاتی مانند قیر،آسفالت جاده و ساختمان را افزایش می دهد.

-پلی بوتن بی رنگ و غیر سمی است و به عنوان ماده اولیه برای محصولات مراقبت شخصی مانند روغن بدن و لوازم آرایشی مانند براق کننده لب استفاده می شود.

 -پلی بوتن بدلیل خاصیت چسبندگی بالایی که دارد، به عنوان ماده خام برای تله های چسبنده آفات و جوندگانی مانند مگس و موش استفاده می شود و آنها را براحتی به دام می اندازند.

-پلی بوتن به عنوان یکی از مواد اولیه پایه آدامس، یک افزودنی غذایی است که ویسکوزیته و خاصیت ارتجاعی مناسبی را برای آدامس ایجاد می کند.

جهت مشاهده مشخصات فنی پلی بوتن گرید 2400 اینجا را کلیک کنید.

پلی بوتن به چه ماده ای گفته می شود؟